Neal Stephenson: Anathem (2)

anathem-02Eigentlich hatte ich vor, während des Lesens, wie bei anderen Einträgen in der Rubrik „Lesetagebuch“, meine Eindrücke zu schildern. Das lasse ich aber bleiben: ich habe Sorge, dass ich zu viel verraten würde. Ich möchte nicht den Spass verderben, den man mit diesem Buch haben kann.
Seit wirklich langer Zeit ist „Anathem“ wieder ein Buch, bei dem ich schon jetzt (rund 200 Seiten vor dem Ende) traurig bin, weil es bald vorbei sein wird. Ich möchte noch ganz lange in der Gesellschaft von Fraa Erasmas, Fraa Lio und Fraa Arsibalt verbringen, möchte ihnen bei ihren Diskussionen zuhören und erleben, wie sie Probleme lösen. Für mich noch immer das Highlight (trotz einer durchaus spannenden Story und einiger abenteuerlicher Einlagen): die Art und Weise, wie die Avout (jedenfalls die aus Saunt Edhar – es gibt auch andere), mit intellektuellem Eifer ihre Welt zu verstehen versuchen. Sie sind keine religiösen Fanatiker:

„That’s funny because if anyone actually did prove the existence of God, we’d just tell him ’nice proof, Fraa Bly‘ and start believing in God,“ I said.

Sie sind aber auch keine unmenschlichen Logiker (wie vielleicht die Vulkanier aus „Star Trek“). Sie sind Menschen mit menschlichen Bedürfnissen, die aber gelernt haben, dass sich Probleme leichter lösen lassen, wenn man vernünftig darüber redet und nachdenkt. So wenden sie zum Beispiel regelmässig eine „Technik“ an, die als Gardan’s Steelyard bezeichnet wird (und in unserer Welt Ockhams Rasiermesser heisst). Ganz einfach gesagt: bei zwei Theorien, die einen Sachverhalt erklären, ist in der Regel die richtig, die einfacher ist. Beim Lesen von „Anathem“ frage ich mich immer wieder, warum wir solche Techniken nicht im Alltag einsetzen? Und warum es so viel Bulshytt um uns herum gibt…

Bulshytt: (1) In Fluccish of the late Praxic Age and early Reconstitution, a derogatory term for false speech in general, esp. knowing and deliberate falsehood or obfuscation. (2) In Orth, a more technical and clinical term denoting speech (typically but not necessarily commercial or political) that employs euphemism, convenient vagueness, numbing repetition, and other such rhetorical subterfuges to create the impression that something has been said. (3) According to the Knights of Saunt Halikaarn, a radical order of the 2nd Millennium A.R., all speech and writings of the ancient Sphenics; the Mystagogues of the Old Mathic Age; Praxic Age commercial and political institutions; and, since the Reconstitution, anyone they deemed to have been infected by Procian thinking. Their frequent and loud use of this word to interrupt lectures, dialogs, private conversations, etc., exacerbated the divide between Procian and Halikaarnian orders that characterized the mathic world in the years leading up to the Third Sack. Shortly before the Third Sack, all of the Knights of Saunt Halikaarn were Thrown Back, so little more is known about them (their frequent appearance in Sæcular entertainments results from confusion between them and the Incanters).
Usage note: In the mathic world, if the word is suddenly shouted out in a chalk hall or refectory it brings to mind the events associated with sense (3) and is therefore to be avoided. Spoken in a moderate tone of voice, it takes on sense (2), which long ago lost any vulgar connotations it may once have had. In the Sæculum it is easily confused with sense (1) and deemed a vulgarity or even an obscenity. It is inherent in the mentality of extramuros bulshytt-talkers that 37667_AuExcerpt.indd 2 8/12/08 2:50:44 PM they are more prone than anyone else to taking offense (or pretending to) when their bulshytt is pointed out to them. This places the mathic observer in a nearly impossible position. One is forced either to use this “offensive” word and be deemed a disagreeable person and as such excluded from polite discourse, or to say the same thing in a different way, which means becoming a purveyor of bulshytt oneself and thereby lending strength to what one is trying to attack. The latter quality probably explains the uncanny stability and resiliency of bulshytt. Resolving this dilemma is beyond the scope of this Dictionary and is probably best left to hierarchs who make it their business to interact with the Sæculum.

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